Reisverhaal 2

4 februari 2015 - Nha Trang, Vietnam

Lieve Allemaal!!

Daar ben ik weer, net nieuwe belevenissen. De vorige keer dat ik schreef was ik in Sihanouk Ville, nu ben ik in Vietnam in Nha Trang. Vanaf Sihanouk Ville zijn we naar Kampot gegaan, wat klein stadje langs een rivier is. Maar in Kampot is niet zo veel te doen helaas, en we moesten nog in Cambodja blijven omdat ons visum nog niet in ging voor Vietnam. We zaten in een hostel naast de rivier, waar ze echt totaal geen engels kunnen. Wat trouwens op heel veel plekken hier in Azie. Wat wel een grappig voorbeeld is dat ik in naar de receptie liep of we een extra kussen konden krijgen. Dus ik vroeg "can I have a extra pillow?" die meneer zegt iets tegen zijn collega in het cambodjaans. "yes extra fillow!", maar ik kreeg geen kussen maar een blikje bier. Na wat gebarentaal kreeg ik eindelijk een fillow, want zo heet dat hier blijkbaar. Je komt hier ook vaak heel veel spelfouten tegen op menukaarten en reclame borden. Best grappig om te zien.

In Kampot hebben we geklommen in de bergen, Climbodia heet het bedrijf. Je klimt eerst omhoog de berg op, dat was ong 40 meter hoog. Dan ga je 35 meter abseilen, daarna nog klimmen in de grotten en door allemaal mega smalle ruimtens. Dat was echt een super leuke dag!!

Vanuit Kampot hebben we de bus genomen naar Vietnam, Ho Chi Minh City (de grootste stad van Vietnam). Het zou in totaal een reis van 10 uur worden. Eerst werden we in een kleine busje gepropt met 14 mensen, plus al onze baggage. Dat was dus super krap. Na een uurtje waren we bij de grens, waar iedereen zijn paspoort moest geven, ik zag het al helemaal mis gaan. Er kwam een mannetje aangelopen en die nam alle paspoorten mee op zịjn scooter. De meneer van de bus zei dat we moesten lopen en hij reed gewoon weg. Ik dacht bịj mezelf, oke ik hoop dat ik deze mensen maar kan vertrouwen want anders ben ik nu mijn paspoort en mijn backpack kwijt. Maar gelukkig na lang wachten en allemaal dingen ingevuld te hebben en een paar dollar armer konden we weer verder.

Vanuit Ho Chi Mình city (saigon) zijn we naar de kust gegaan Mui ne, daar hebben we super vet quad gereden in de duinen, wat lijkt op een soort mini woestijn. Daarna naar  Dalat, een stad heel hoog in de bergen, waardoor het ook heel koud was. Dus moesten we zelfs truien en lange broeken aan. Dalat is een mooie stad, waar ik trouwens voor het eerst met een broodje pindakaas kon ontbijten. Jammer genoeg làng niet zo lekker als thuis.

Nu zijn we dus in Nha Tràng, een best moderne stad met een heel mooi strand, morgen gaan we snorkelen bij een heel mooi koraal gebied. En om 19;00 hebben we de bus naar Hoi An, dat wordt een zware reis, 12 uur in de nachtbus (en vaak onverharde wegen)

14 februari vlieg ik vanuit Hanoi naar Bangkok, en neem ik afscheid van mịjn vriendinnetjes. Dan ga ik het avontuur alleen verder. Suus gaat naar Jakarta en Selina naar Vientiane (hoofdstad van Loas). We ontmoeten elkaar waarschijnlijk in indonesie samen met nog wat vrienden. And last, but not least komt papa rond 6 April naar Lombok toe, èn gaan we samen een de vulkaan Rinjani beklimmen.

Tot snel, lieve vrienden en familie!!

Dikke kus Soof

1. Ed:
    4 februari 2015
    Lieve Sophie,

Wat een avonuren beleef je!! Ik geniet volop van je reisverslag, ook al omdat ik heel veel herken. Geduld en vertouwen zijn twee eigenschappen die je heel goed hebt. En wat meer is: ook echt nodig hebt. Geniet van het snorkelen. Dat is heel cool: net of je in het aquarium van een Chinees restaurant zwemt. Je gaat ook nog een mooie reis maken naar het noorden van Vietnam; duurt wel even, maar je zult ook veel mee maken. Straks wordt het natuurlijk heel spannend als je alleen verder reist, maar je hebt nu al veel ervaring opgedaan. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het allemaal helemaal goed komt, lieverd!
    Kijk vooruit naar de komst van jouw vader, maar geniet ook van elke dag met nieuwe avonturen.

Kus,

Ed
  2. Joke:
    4 februari 2015
    Lieve Soof,

Dank voor je mail, wat een mooi verhaal weer. Wat maak je veel mee zeg. Wat een belevenissen, indrukken om nooit te vergeten. Ik vind je heel dapper en dat je het heel goed doet. Spannend dat met die paspoorten.
    Lieve schat ,geniet van alles.

Veel liefs en kus van Joke
  3. Hans Peter Sauerwein:
    5 februari 2015
    Hai Sophie,
    Klinkt prachtig. Hoi An is heel leuk, wel wat veel touristen. Als je naar Hanoi gaat, vergeet dan niet naar Halong Bay te gaan, waarlijk romantisch. Daar ergens kan (of in ieder geval "kon") door de rijstvelden geroeid worden, nog romantischer.
    Is de berg op Lombok een vulkaan (of nog spannender: een werkende vulkaan).
    Heel veel plezier,
    Hans